Συνέντευξη του Χαράλαμπου Λεμονίδη – Καθηγητή μαθηματικών

lemonidis_xaralampos_florin
Ο Χαράλαμπος Λεμονίδης, έχει διδάξει μαθηματικά στο Παιδαγωγικό Τμήμα και το τμήμα νηπιαγωγών Φλώρινας. Είναι ο συγγραφέας του βιβλίου «ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΉΣ». Το βιβλίο του, διδάχτηκε πιλοτικά στα πειραματικά σχολεία της Φλώρινας, εγκρίθηκε από το παιδαγωγικό ινστιτούτο και σήμερα διδάσκεται στην πρώτη και την τρίτη τάξη όλων των δημοτικών σχολείων της χώρας μας!

Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε μας μίλησε για το βιβλίο του
και όχι μόνο…:

κ. Λεμονίδη, γίνατε μαθηματικός από αγάπη για τα μαθηματικά, ή από σύμπτωση;
Αυτό το ερώτημα με απασχολεί κι εμένα. Μία κοινωνική ερμηνεία που δίνω, είναι ότι μεγάλωσα μέσα στους αριθμούς. Ο πατέρας μου ήταν μπακάλης και ήμουν μέσα στο μαγαζί από μικρό παιδί. Ήμουν εξοικειωμένος με αριθμητικές πράξεις από μικρός. Αλλά αυτό που θυμάμαι είναι ότι είχα μεγάλη ευχέρεια στο σχολείο. Έλυνα με ευκολία τις ασκήσεις. Ο δάσκαλος με φώναζε «μαθηματικέ». Νομίζω ότι μόνο στα μαθηματικά ήμουν καλός. Άρα έπαιξε ρόλο το κοινωνικό περιβάλλον, αλλά είχα και μια έμφυτη ικανότητα. Τώρα θα μου πεις, και η αδερφή μου στο ίδιο περιβάλλον μεγάλωσε, αλλά στα μαθηματικά ήταν αυτό που λέμε κουμπούρας.

Μύθος ή πραγματικότητα ότι τα μαθηματικά είναι το δυσκολότερο των μαθημάτων;
Εν μέρει είναι αλήθεια. Τα μαθηματικά είναι δύσκολα γιατί έχεις να κάνεις με έννοιες αφηρημένες. Το παιδί πρέπει να κινηθεί στην αφαίρεση. Δεν είναι εμπειρική γνώση. Είναι λογικομαθηματική γνώση, αφαιρετική. Άρα, όλα τα παιδιά, δεν μπορούν να το κάνουν αυτό και πρέπει να οδηγηθούν με μεγάλη προσοχή. Για το μέσο μαθητή είναι δύσκολο.

Θεωρείτε δικαιολογημένη αυτήν… την… πώς να την πω… μαθηματικοφοβία, που έχουν οι μαθητές και οι γονείς;
Ναι, κατά την άποψή μου είναι δικαιολογημένη. Το μεγάλο πρόβλημα βρίσκεται στη διδασκαλία των μαθηματικών. Στον τρόπο που ο δάσκαλος θα μεταδώσει τη γνώση στο παιδί. Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή!. Όταν η διδασκαλία δεν γίνεται όπως πρέπει να γίνει, είναι φυσικό να έχουμε θύματα.Να έχουμε απώλειες. Έτσι δημιουργείται η φοβία για τα μαθηματικά, αλλά και για τα άλλα μαθήματα.

Σύμφωνα με μια έρευνα του ΟΟΣΑ που έγινε για τα μαθηματικά, ανάμεσα σε 29 χώρες, τα Ελληνόπουλα έρχονται 27α στηνκατάταξη, με προτελευταία την Τουρκία και τελευταίο το Μεξικό. Πού το αποδίδετε αυτό;
Είμαι κι εγώ προβληματισμένος από αυτό. Θεωρώ ότι η εκπαίδευσή μας δεν είναι η καλύτερη. Το αποδίδω στο ότι δεν έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο. Η παιδεία στην Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται στο βιοτικό μας επίπεδο και αυτό το γνωρίζουν όλοι. Η εκπαίδευση δεν εκσυγχρονίζεται γρήγορα. Άλλωστε, όλες οι αλλαγές στην Ελλάδα γίνονται με πολύ αργούς ρυθμούς. Αυτό οφείλεται στο βαρύ κράτος. Οφείλεται στη μάζα των εκπαιδευτικών που έχουν και αυτοί μια αντίστοιχη ιδεολογία. Το σχολείο μας είναι βαρύ, δυσκίνητο, δημοσιοϋπαλληλικό. Δεν υπάρχει αέρας εκσυγχρονισμού, δεν υπάρχει αέρας απόκλισης. Το κράτος είναι αδρανές και κοιτάζει σε αυτή του την αδράνεια να έχει συνένοχο. Το γεγονός- και να πάρουμε σαν παράδειγμα τους εκπαιδευτικούς της Φλώρινας ότι ο κλάδος των εκπαιδευτικών είναι ένας από τους πιο κομματικοποιημένους κλάδους, αυτό και μόνο αποδεικνύειτη στασιμότητα. Ο κλάδος των δασκάλων και αυτό ίσως ακουστεί ριζοσπαστικό, δεν είναι φορέας αλλαγής. Πολλές φορές είναι και εμπόδιο, στον εκσυγχρονισμό των πραγμάτων. Το έχουμε ζήσει. Και σε θετικές αλλαγές είναι εμπόδιο. Όχι πάντοτε, αλλά πολλές φορές. Βέβαια, ένας μεγάλος αριθμός, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλά δεν ξέρω κατά πόσο αυτοί οι εκπαιδευτικοί εκφράζονται. Κατά πόσο ακούγεται η φωνή τους. Τον ανώνυμο εκπαιδευτικό, που δουλεύει με ζήλο δεν ξέρω κατά πόσο τον έχει αναδείξει το σύστημα. Νομίζω, και εσύ το ξέρεις καλύτερα, από εμένα, ότι θεωρείται περιθωριακός. Είναι αυτός που δεν φαίνεται πουθενά.

Έχετε κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο δασκάλου στο μυαλό σας; Έναν δάσκαλο, που θα μπορούσε να αλλάξει την αρνητική στάση των μαθητών, απέναντι στο μάθημα;

*** ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΜΕΛΗ – Παρακαλώ κάνε εγγραφή ή σύνδεση στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα για να διαβάζεις το τεύχος σε μορφή PDF, να έχεις πρόσβαση σε όλα τα περιεχόμενα του blog και σε μερικές έξυπνες υπηρεσίες ενημέρωσης για Φλώρινα, Αμύνταιο, Πρέσπες ***